Een broze engel. Een bedachtzame engel

Wilfred Takken
Broos. Een bedachtzame engel leek acteur Joop Admiraal. Hij is zaterdagochtend in Amsterdam op 68-jarige leeftijd onverwacht overleden aan een hartstilstand. De in toneelkringen zeer geliefde acteur zal vooral herinnerd worden door zijn magistrale solo U bent mijn moeder (1982). Hij had een tenger lichaam met naalddunne benen.
Een dunne huid over de schedel. Een hoog voorhoofd.
Wijde ogen. Sierlijke gebaren. Zorgvuldige gebaren.

Toch was hij kerngezond. Hij stierf midden in een tournee van een nieuwe komedie Uit liefde. Joop Admiraal debuteerde in 1959 bij de Nederlandse Comedie in Engel kijkt terug. Hij had blonde lokken. Zachte ogen. Een vrouwelijke mond. Geknipt voor de rol van sensitieve jongeling. In 1960 vertrok hij met zijn toenmalige geliefde Ramses Shaffy naar Rome om daar carrière te maken. Ze kwamen niet verder dan wat modeshows en een reclame voor soep.

Admiraals grote moment kwam in 1981 met de autobiografische solo U bent mijn moeder. Hij speelde hierin zowel zichzelf als zijn demente moeder in een ontroerende dialoog met elkaar.
'Ik ben negen jaar lang elke zondag naar mijn moeder toegegaan toen zij dement werd. Ik hoop dat ik niet zal hoeven doorstaan wat zij doorgemaakt heeft. Mijn moeder was op het laatst een plant. Een plant die beweegt en waar je een snoepje instopt.'
Admiraal bezag zijn moeder in het toneelstuk liefdevol.
De harde woorden in het stuk werden over het hoofd gezien. Admiraal had een pleidooi voor euthanasie willen maken - hij zegt in het stuk dat zijn moeder beter dood kon zijn - maar iedereen zag het als een mooi stuk over dementie.

Admiraal wil nooit meer zo'n lijdensweg meemaken. Zijn oude liefde Ramses Shaffy wordt na langdurig drankgebruik in een verzorgingstehuis opgenomen. Admiraal is zijn trouwe bezoeker. Iedere zondag gaat hij met actrice Kitty Courbois langs.
Een fles wijn in de boodschappentas.
Gisteren zouden ze ook langs zijn gegaan.
(...)

geknipt uit de NRC van 17 maart 2006
[auteursrecht: NRC Handelsblad BV en de oorspronkelijke auteur]